YOGA

För hälsan, kroppen och välbefinnande

Mentalt - Själsligt - Andligt - Emotionellt - Fysiskt


"Det är på yogamattan jag känner mig hemma. Här kommer jag hem till mig själv. Här behöver jag inte prestera och det ställs inga krav på mig, jag bara är." 


Det finns en uppsjö av olika yogaformer och det skapas bara fler och fler. En del är av den lugna sorten och en del mer fysiska. Jag är utbildad Kundalini- och Medicinsk yogalärare utav den anledning att jag har yogat i denna form sen 2012 och har mått så bra av den. Sen 90-talet jag har testat ett antal olika och jag tycker om andra yogaformer men i kundalini fann jag ett lugn som jag behövde.


Men varför yoga och är yoga något för alla? 


Jag som jobbar både som massör och personlig tränare och har yogat långt innan jag utbildade mig vet vad yogan som helhet kan göra för vår hälsa, kropp och välbefinnadet. Bara att lära oss att andas lite bättre kan förändra mycket. Yogan är för alla men det är inte alla som ska yoga. Yogan är för dig som vill ha en förändring oavsett vad det är. Det är inte förrän vi yogar som vi kan veta och det behöver få lite tid. Inget förändras över en natt, men jag vet att yogan kan ge omdelebara effekter. Många tror att de behvöer vara viga, nej säger jag, du kan sitta på stol och du kommer att bli mer rörlig ju mer du rör på dig.


Yoga i järfälla

Kundalini/Medicinsk Yoga

Kundalini är en yogaform som är lugn, meditativ men kan också vara utmanade och intensiv. 


Kundalini står för livsenergi och intentionen med yogan är att förena krropp, sinne och själ och skapa en balans av kraft, energi och lugn. 


Med yogan kan vi lära oss mer om oss själva, vi kan få bättre koncentrationsförmåga, minnet, ökad inre styrka, närvaro, medvetenhet, medkänsla, självkänsla, självförtroende och självinsikt allt det som gör att vi kan påverka den egna livssituationen i positiv riktning.


Yogan skapar mental balans, harmoni och ett inre lugn. Yogan hjälper oss att stärka och balansera hormon- och nervsystemet, minskar stress och smärta, stärka och mjuka upp musklerna samt leder, stärka immunförsvaret och stimulerar cirkulationen i kroppen. Yogan kan hjälpa oss att släppa på blockeringar av känslor och lär oss att stilla sinnet så att vi kan vila från tankar och annat sus och brus från vardagen. I yogan möter du dig själv på ett kärleksfullt sätt där du tar hand om dig på allra bästa sätt. I yogan får du vara precis som du är. 


Medicinsk yoga är en mycket mjukare och lungnare form från Kundalinin. Medicinsk yoga fokuserar vi mer på återhämtning för att minska stress och smärta. Det finns enormt många forskningsrapporter kring Medicinsk yoga som bekräftar hur bra yogan är.


Yogan ger dig verktyg att hantera stress och smärta, du kan träna dig stark och smidig med yogan utan att bli svettig och behöver inte gå på gym. Du kan utföra yoga sittande på matta, stol, gående, liggande, i bilen, på jobbet, ja överallt. 

Yoga_hälsa

Forskning på yoga

Yogan ger:

  • Styrka, balans, uthållighet, rörlighet, koordination, kroppsmedvetenhet.

Yogan

  • Ökar den mentala välbefinnandet,
  • stärker kognitiva förmågor som fokus och minne.
  • hjälper mot stress, ångest, depression, sömnproblem,

Yoga har:

  • God effekt på rygg- och nackproblematik, samt smärtproblematik.
    Goda effekter på blodtryck, hjärtfrekvensen och andningen, bukfetma, kolestrolhalter och astma.
    På sjukhus har de haft yoga för patienter som har hjärt- och kärlsjukdomar


Yoga våren 2022

Yoga i grupp

Kundaliniyogaklass


Nya kurser till hösten 22 kommer. 


 

PrivatYoga

Det går jätte bra att boka privatyoga om du inte vill gå i grupp eller har något speciellt behov. Det kan vi göra online och att ses rent fysiskt. 

Kontakta mig om du är nyfiken och intresserad. 


3 ggr 1895 kr

5 ggr 2495 kr

Yoga online 


Tillfällen Kommer under hösten

Yoga utomhus

Promenadyoga

I denna yogaform så går och står du under hela passet och allt sker i ett mycket lugnt tempo. 


Du kommer att lära dig olika yoga tekniker som andning, asanas (kroppsövningar), mantra, mudra (handpositioner) och meditation.


Här är fokus på att öka din medvetna närvaro (mindfulness), varva ner och få in ett lugn. Perfekt om du känner dig stressad, ofokuserad och har svårt att varva ner.


Fler plus med denna typ är att vi gör det i naturen och vi gör det i en form som är lätt och du rör på dig.


Upplägget denna vår ser ut som nedan:


4 Tisdagar kl. 19.00-20.00. (2 ggr lite längre)


Vecka 1: Vi kommer in i promenadyogan

Vecka 2: Promenadyoga med skogsbad (drygt 60 min denna gång)

Vecka 3: Promenadyoga med utökade tekniker och mediationer ca 45 min

Vecka 4: Promenadyoga med skogsbad och avsluta med fika.


Start tisdag den 31/5

Plats: Fastebolskolans parkering i Järfälla

Pris: 495 kr för hela kursen.


Breathe in  Breathe out